📦 Darmowa dostawa z DHL POP i DHL BOX 24/7 📦
W dniach 11-14 czerwca nasz telefon będzie nieczynny
0
Twój koszyk
Do darmowej dostawy pozostało: freeshipping_textAfterPrice

Twój koszyk jest pusty

WYBIERZ SWÓJ PIERWSZY PRODUKT

Kod rabatowy podasz w kolejnym kroku
Wartość zamówienia 0,00 zł Kontynuuj zakupy
11-12-2023  |  Paulina Górska

Tran jako naturalne źródło witamin A i D

Olej pozyskiwany z wątróbek dorsza, czyli tran jest dobrym źródłem witamin A i D. Jednak choć spełniają one szereg ważnych funkcji to ich nadmiar może być szkodliwy. Jak przyjmować tran, aby uniknąć hiperwitaminozy? Czy można łączyć tran z witaminami A i D? Sprawdź odpowiedzi na te ważne pytania.

Spis treści:

  1. Witaminy A i D - źródła i korzyści dla zdrowia
  2. Tran z witaminą D3 i witaminą A (jak podawać? jak pić w ciąży?)
  3. Czy można łączyć tran z witaminami (np. A, C, D, E)?

Witaminy A i D - źródła i korzyści dla zdrowia

Witamina A i D pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie.

  1. Witamina A jest niezbędna m.in. do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, narządu wzroku i układu rozrodczego, a także neutralizowania wolnych rodników.
  2. Witamina D ułatwia wchłanianie fosforu i wapnia z przewodu pokarmowego i korzystnie wpływa na stan zębów oraz kości.

Witamina A jest dostarczana wraz z dietą w formie beta-karotenu (czyli prowitaminy A) oraz retinolu. Źródłem pierwszego związku są czerwone, pomarańczowe, żółte i zielone warzywa, a także owoce. Natomiast do źródeł retinolu należą: jajka, masło, mleko i przetwory mleczne oraz tłuste ryby morskie.

Inaczej wygląda to w przypadku witaminy D, ponieważ pochodzi ona przede wszystkim z syntezy skórnej. Dieta dostarcza jedynie około 20% tego ważnego składnika, dlatego tak istotne jest uzupełnienie jej suplementami (np. tran z witaminą D3). Skoro o tranie mowa, poniżej przedstawiamy wskazówki dotyczące przyjmowania oleju z wątróbek dorsza. 

Tran z witaminą D3 i witaminą A

Tran, który znajdziesz wśród produktów Olini jest pozyskiwany ze świeżych wątróbek dorsza. Stanowi bardzo dobre źródło witamin A i D. Z powodzeniem uzupełnia codzienną dietę w te ważne składniki. 

Rekomendowana dzienna dawka witamin A i D z tranu

Witaminy A i D są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak ich nadmiar może być tak samo szkodliwy, jak niedobór. Jak się przed nim uchronić? 

UL (ang. tolerable upper intake levels) to inaczej poziom maksymalnego spożycia, który nie powoduje szkodliwych efektów u osób zdrowych. W przypadku witaminy A wynosi on 3000 µg/dobę dla osób dorosłych (powyżej 17. roku życia), 2600 µg/dobę dla nastolatków w wieku 15-17 lat i 2000 µg/dobę dla młodzieży między 11. a 14. rokiem życia. Dla dzieci UL jest niższy: 800 µg/dobę (1-3 lata), 1100 µg/dobę (4-6 lat), 1500 µg/dobę (7-10 lat). 

Jak wyglądają te wartości dla witaminy D? Maksymalne spożycie dla dorosłych wynosi 100 µg/dobę, a dla dzieci i młodzieży jest to 50 µg/dobę.

Skoro znasz już poziomy maksymalnego spożycia dla witamin A i D czas odpowiedzieć na kolejne pytanie. Czy przyjmując zalecane ilości tranu nie przekraczasz tych wartości? 

Pół łyżeczki tranu, czyli dawka zalecana dzieciom dostarcza:

  • 760 µg witaminy A,
  • 7 uq witaminy D.

Z kolei 1 łyżeczka tranu, czyli porcja dla osób dorosłych zawiera:

  • 1825 µg witaminy A,
  • 14 uq witaminy D.

Jak widać, przyjmowanie zalecanych ilości tranu z witaminą D3 i A nie niesie za sobą ryzyka hiperwitaminozy. Przy czym należy zachować ostrożność i pamiętać o wartościach UL, jeśli przyjmujesz też inne suplementy z witaminami A i D.

Bezpieczne picie tranu w ciąży (dawki witamin A i D)

Tran zawiera witaminy oraz kwasy omega-3, które są ważne nie tylko dla zdrowia przyszłej mamy, ale i prawidłowego przebiegu ciąży. Jednak część kobiet ciężarnych ma wątpliwości co do tego, czy przyjmowanie oleju z wątróbek dorsza jest dla nich bezpieczne? Obawy te wynikają głównie z wysokiej zawartości witaminy A w tranie.

Łyżeczka tranu dostarcza 1825 µg witaminy A. Biorąc pod uwagę, że poziom maksymalnego spożycia dla kobiet ciężarnych wynosi 3000 µg na dobę nie ma powodów do obaw. O ile tran będzie przyjmowany w zalecanych ilościach i weźmie się pod uwagę również inne suplementy diety z witaminą A. 

Przyjmowanie zalecanych ilości tranu nie wiąże się również z większym ryzykiem hiperwitaminozy witaminy D. Kobieta w ciąży może przyjmować maksymalnie 100 uq witaminy D, a ilość tego składnika w łyżeczce tranu to 14 uq. 

Czy można łączyć tran z witaminami?

Skoro tran to dobre źródło witamin A i D to czy warto przyjmować je również w postaci innych suplementów? A co z innymi witaminami? 

Tran i witamina c czy można łączyć?

Czy tran i witamina C to dobre połączenie? Tak, ponieważ olej z wątróbek dorsza nie jest dobrym źródłem witaminy C. W związku z tym, jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność warto przyjmować zarówno tran, jak i witaminę C. 

Czy można podawać tran i witaminę D?

Możesz łączyć tran z witaminą D, ale najlepiej skonsultuj się w tej sprawie ze specjalistą. Przyjmowanie zalecanych ilości tranu nie stwarza ryzyka hiperwitaminozy. Jednak może do niej dojść, gdy źle dobierzesz dawkę tranu z witaminą D3 i innych suplementów diety. 

Nadmiar witaminy D w organizmie może skutkować: nudnościami, bólami głowy i brzucha, a także nawracającymi stanami zapalnymi skóry. 

Czy można podawać tran i witaminę A?

Sprawa z łączeniem tranu z witaminą A wygląda podobnie jak w przypadku witaminy D. Z reguły nie ma przeciwwskazań, aby podawać witaminę A zarówno w formie tranu, jak i innych suplementów diety. Jednak warto zachować ostrożność i skonsultować to ze specjalistą.

Hiperwitaminoza witaminy A objawia się m.in. zmianami skórnymi, bólami głowy, brakiem apetytu, osłabieniem organizmu i nadpobudliwością. 

Czy można podawać tran i witaminę E?

Tran jest dobrym źródłem kwasów omega-3, witamin A i D. Z kolei, jeśli zależy Ci na uzupełnieniu codziennej diety w witaminę E warto przyjmować go razem z suplementami diety z witaminą E. 

Olej pozyskiwany z wątróbek dorsza uzupełnia codzienną dietę w witaminy A i D, a także kwasy omega-3. Są to składniki, które: wzmacniają odporność, działają przeciwzapalnie, neutralizują wolne rodniki, mają korzystny wpływ na kości i zęby, a także są ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego i nerwowego. 

Podsumowując, jeśli chcesz uniknąć częstych infekcji, skutków szkodliwego działania wolnych rodników, wzmocnić kości i zęby, a także zadbać o płodność, dobrą koncentrację oraz pamięć tran będzie dobrym wyborem!

Żródła:

  1. Zasada, Malwina, and Aleksandra Adamczyk. "Witamina A. Budowa i mechanizm działania." Kosmetologia estetyczna 5.7 (2018): 517-521.
  2. KRZYSIK, MONIKA, JADWIGA BIERNAT, and HALINA GRAJETA. "Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka." Adv. Clin. Exp. Med 16.1 (2007): 123-133.
  3. Sajkowska-Kozielewicz, Joanna J., and Katarzyna Paradowska. "Witamina D–składnik o wielostronnym działaniu." Herbalism 2.1 (2016): 35-58.
  4. Jarosz, Mirosław, et al. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Vol. 83. Warsaw, Poland: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, 2020.
Autorka:

Dietetyk Paulina Górska
Absolwentka kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (studia I stopnia) i Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu (studia II stopnia). Doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Pasjonatka zdrowego stylu życia, autorka publikacji na temat zdrowego odżywiania, suplementacji i ziołolecznictwa. Właścicielka poradni dietetycznej Kobieca Strona Dietetyki (www.kobiecastronadietetyki.pl).

Produkty z naszej olejarni:

[product id="466, 18, 426, 170, 354, 366"]

693 222 687
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium