0
Twój koszyk
Do darmowej dostawy pozostało: freeshipping_textAfterPrice

Twój koszyk jest pusty

WYBIERZ SWÓJ PIERWSZY PRODUKT

Kod rabatowy podasz w kolejnym kroku
Wartość zamówienia 0,00 zł Kontynuuj zakupy
20-02-2023  |  Natalia

Len złocisty – właściwości i zastosowanie nasion i oleju

Jest taki produkt, który jest bogactwem wielu cennych składników, a jego korzystny wpływ na organizm człowieka jest imponujący. Jest to len złocisty nazywany także siemieniem lnianym. Produkt, który powinien znaleźć się w każdej kuchni. Len złocisty i jego zdrowotne właściwości znane są od wieków. Można go uznać za nasz polski superfood, czyli super żywność. Superfood to żywność pochodzenia naturalnego, bogata w wartościowe składniki, która wykazuje korzystny wpływ na zdrowie człowieka.

Spis treści:

  1. Len złocisty - właściwości
  2. Len złocisty - wartości odżywcze
  3. Len złocisty mielony właściwości
  4. Olej z lnu złocistego - właściwości
  5. Złoty len - zastosowanie
  6. Len złocisty jak spożywać? 
  7. Olej lniany z lnu złocistego - jak pić?
  8. Len złocisty dla dzieci - jak stosować

Len złocisty – właściwości

Len złocisty wykazuje liczne właściwości lecznicze, a dzięki swojemu wyjątkowemu składowi jest wykorzystywany również w profilaktyce wielu chorób. Te drobne nasionka o złotym zabarwieniu mają niezwykłą moc.

  1. Złoty len jest jednym z najbogatszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, w tym głównie kwasu alfa-linolenowego (ALA). Kwasy te muszą być dostarczane wraz z dietą, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć. Są one niezwykle istotne w prawidłowym funkcjonowaniu procesów zachodzących w naszym organizmie. Kwas alfa-linolenowy wykazuje działanie przeciwzapalne.
  2. Spożywanie nasion siemienia lnianego złocistego pomaga wspierać komórki organizmu przed działaniem wolnych rodników. A wszystko to dzięki zawartości witaminy E.
  3. Korzystne właściwości złotego lnu wynikają także z zawartości lignanów, wykazujących działanie antyoksydacyjne. Może mieć on zatem zastosowanie w przypadku chorób cywilizacyjnych, które dotykają tak wielu z nas.
  4. Siemię lniane złociste to bogate źródło błonnika, który wpływa pozytywnie na mikrobiom jelitowy, reguluje pracę układu pokarmowego oraz perystaltykę jelit. Dodatkowo pozytywnie wpływa na gospodarkę cukrową oraz obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.
Śluzy roślinne zawarte w nasionach lnu złocistego działają łagodząco na przewód pokarmowy. A dodatkowo mogą działać osłaniająco na błony śluzowe dróg oddechowych. Dzięki swoim właściwościom len złocisty znajdzie zastosowanie w diecie osób borykających się z insulinoopornością. Może wspierać utrzymywanie prawidłowego poziomu glikemii poposiłkowej. Spożywanie złotego lnu działa korzystnie na poprawę profilu lipidowego, w tym na obniżenie poziomu cholesterolu (frakcja LDL). Włączenie do diety złocistego siemienia lnianego podczas menopauzy może zmniejszać jej niekorzystne symptomy.

Len złocisty – wartości odżywcze

Nasiona złotego lnu charakteryzują się wysoką wartością odżywczą - w 40% składają się z tłuszczu, z czego prawie 60% to kwasy omega-3, w tym kwasy tłuszczowe ALA (kwas alfa linolenowy).

Siemię lniane stanowi najbogatsze roślinne źródło tego kwasu. Len złocisty to także źródło rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem. Dostarcza nam również witamin z grupy B (w tym B1, B2, B3, B5 i B6), witaminę C oraz K. Znajdziemy w nim też minerały, takie jak:

  • cynk
  • magnez
  • żelazo
  • selen
  • wapń
  • miedź
  • mangan

Do składników lnu złocistego zaliczają się także lignany należące do fitoestrogenów. Siemię lniane jest ponadto doskonałym źródłem białka oraz aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie syntetyzuje samodzielnie, a co za tym idzie, należy je dostarczać wraz z pożywieniem.

Len złocisty to, jak widać, prawdziwa odżywcza bomba składająca się z licznych aktywnych biologicznie składników o prozdrowotnych właściwościach.

Len złocisty mielony – właściwości

Len złocisty mielony jest lepiej trawiony przez nasz układ pokarmowy, co powoduje, że lepiej przyswajamy zawarte w nim składniki i skuteczniej możemy wykorzystać jego dobroczynne właściwości. Najlepiej mielić go samodzielnie tuż przed spożyciem np. w młynku do kawy.

Działanie światła i powietrza może bowiem powodować utlenianie się jego cennych składników. Kupowanie siemienia lnianego już zmielonego nie jest najlepszym pomysłem. Jest ono już zazwyczaj pozbawione kwasu alfa-linolenowego i innych prozdrowotnych właściwości. Zmielone siemię lniane pozwala też uniknąć dyskomfortu żołądkowo-jelitowego związanego z jego przyjmowaniem.

Olej z lnu złocistego – właściwości

Olej lniany z nasion lnu złocistego Olini tłoczony jest według tradycyjnych metod. Produkujemy go na indywidualne zamówienie.

Olej lniany złocisty tłoczony jest na zimno, nie jest poddawany rafinacji, filtracji czy oczyszczaniu. Dzięki temu zachowuje pełnię cennych wartości odżywczych.

Złoty len i tłoczony z niego olej cechuje delikatny orzechowy posmak, który nie dominuje po dodaniu go do przygotowanych dań. Badania potwierdzają jego walory prozdrowotne oraz wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, w tym kwasu alfa-linolenowego (ALA).

Olej lniany z nasion lnu złocistego wykazuje działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Pełni zatem funkcje ochronne przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Ma również korzystny wpływ na gospodarkę lipidową, a jego regularne spożywanie może przyczyniać się do utrzymania prawidłowego stężenia cholesterolu. Dodatkowo wykazuje także pozytywne działanie na regulację poziomu glukozy we krwi i wspiera funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Złoty len - zastosowanie

Zastosowanie złotego lnu jest bardzo szerokie, zarówno w profilaktyce, jak i we wsparciu leczenia wielu chorób. Złoty len występuje pod postacią ziaren oraz oleju. Dzięki swoim właściwościom pozytywnie oddziałuje zarówno na zdrowie, jak i na samopoczucie, a jego zastosowanie jest szerokie.

Len złocisty – jak spożywać

Len złocisty to z pewnością zdrowy dodatek do codziennej diety, który warto mieć w kuchni. W postaci ziaren można stosować go do sałatek, jogurtów, koktajli, owsianek, a także do kanapek. Złote siemię lniane to też idealny składnik pieczywa czy pasztetów. Całe nasiona lnu mogą jednak nie być prawidłowo trawione w układzie pokarmowym, co będzie uniemożliwiało przyswajanie zawartych w nim drogocennych składników. Złoty len można więc również mielić lub namaczać, dzięki czemu robi się bardziej strawny.

Len złocisty świetnie sprawdzi się również jako zamiennik jajek w przypadku osób z alergią na jaja lub w diecie wegańskiej.

Olej lniany z lnu złocistego – jak pić?

Zachęcamy, by olej ze złotego lnu włączyć do codziennej diety. Będzie on też idealnym olejem do stosowania w diecie dr Budwig.

Olej z lnu złocistego należy spożywać wyłącznie na zimno lub dodawać do przestygniętych już dań. Dzięki temu zachowa on swoje prozdrowotne właściwości. Po podgrzaniu bowiem dochodzi do utleniania tłuszczów i utraty cennych składników. Warto połączyć go z twarogiem czy jogurtem, ale też użyć jako składnika do past na kanapki, pasztetów, do sałatek, czy też do polania zup, kasz lub owsianek. Regularne stosowanie oleju z lnu złocistego będzie w naturalny sposób wspomagało leczenie wielu dolegliwości zdrowotnych oraz wspierało profilaktykę wielu chorób.

Len złocisty dla dzieci – jak stosować?

Zawarte w siemieniu lnianym śluzy są cennym składnikiem mającym działanie osłaniające i powlekające. Wpływają łagodząco na podrażnienia przewodu pokarmowego, chroniąc przy tym ściany żołądka. Będzie to z pewnością przydatne u dzieci, kiedy to układ pokarmowy musi przyjąć wiele nowych składników z diety oraz nauczyć się je trawić.

Świetnie sprawdzi się też przy zaparciach, regulując pracę jelit. Len złocisty to także dobre źródło białka. Może być zatem dodatkowym wsparciem, jeśli Twoje dziecko odmawia jedzenia mięsa. Złote siemię lniane można stosować u dzieci w takiej samej formie jak u dorosłych- zarówno zmielone, jak i zalane wodą. Jego delikatnie orzechowy smak nie determinuje smaku potrawy. Zmielone siemię lniane będzie wartościowym dodatkiem do owsianki, koktajlu, domowych wypieków, takich jak chleb, gofry lub batoniki. Natomiast kiedy len złocisty zalejemy wodą powstanie kisiel. Dodając do niego owoce np. maliny lub inne owoce leśne, będzie smakowitą przekąską.

Z uwagi na delikatny układ pokarmowy maluchów, len złocisty należy wprowadzać do diety dziecka powoli, stopniowo zwiększając jego ilość. Włączenie złotego lnu do diety dziecka dostarczy maluchowi także niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3, które mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.

Źródła:

  1. van den Driessche J J, Plat J, Mensink R P. Effects of superfoods on risk factors of metabolic syndrome: a systematic review of human intervention trials. 2018; Food Funct: 1944-1966
  2. Wiedenroth Ch F, Otter V. Who Are the Superfoodies? New Healthy Luxury Food Products and Social Media Marketing Potential in Germany. 2021; Foods: 2907
  3. Bartkowski L. Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody. 2013; Chemik: 67, 3, 186-191
  4. Rodríguez-García C, Sánchez-Quesada C, Toledo E, Delgado-Rodríguez M, Gaforio J J. Naturally Lignan-Rich Foods: A Dietary Tool for Health Promotion? 2019; Molecules: 917
  5. Morshedzadeh N, Shahrokh S, Chaleshi V, Karimi S, Mirmiran P, Reza Zali M. The effects of flaxseed supplementation on gene expression and inflammation in ulcerative colitis patients: An open-labelled randomised controlled trial. 2021; Int J Clin Pract: e14035
  6. Sargi S C, Silva B C, Santos H M C, Montanher P F, Boeing J S, Santos Júnior O O, Souza N E, Visentainer J V. Antioxidant capacity and chemical composition in seeds rich in omega-3: chia, flax, and perilla. 2013; Food Sci. Technol: 3
  7. Goyal A, Sharma V, Upadhyay N, Gill S, Sihag M. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. 2014; J Food Sci Technol: 1633–1653
  8. Wawryka J, Teodorczyk A, Zdrojewicz Z. Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego; Borgis - Medycyna Rodzinna; 2017; 41-47
  9. Austria A J, Richard M N, Chahine M N, Edel A L, Malcolmson L J, Dupasquier Ch M C, Pierce G N. Bioavailability of alpha-linolenic acid in subjects after ingestion of three different forms of flaxseed. 2008; J Am Coll Nutr; 214-21
  10. Schorno A L, Manthey F A, Hall III C A. Effect of particle size and sample size on lipid stability of milled flaxseed (Linum usitatissimum L.). Journal of Food Processing and Preservation. 2010; 167-179
  11. Łoźna K, Kita A, Styczyńska M, Biernat J. Skład kwasów tłuszczowych olejów zalecanych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Fatty acid composition of oils recommended in the prevention of lifestyle diseases. 2012; Probl Hig Epidemiol; 871-875
  12. Szumny D, Szypuła E, Szydłowski M, Chlebda E, Skrzypiec-Spring M, Szumny A. Leki roślinne stosowane w chorobach układu oddechowego. Herbal Drugs Used in Respiratory System Diseases. 2007; Dent. Med. Probl.; 44, 4, 507–515
Autorka:

Natalia Wódzka
Ekspert ds. żywienia oraz certyfikowany diet coach. W swojej pracy łączy wiedzę z zakresu funkcjonowania układu pokarmowego z technikami mindfulness oraz z treningiem zmiany nawyków. Swoją wiedzę uzupełnia cały czas o liczne szkolenia oraz kursy z zakresu dietetyki, dietoterapii, mikrobioty jelitowej, a także psychodietetyki.

Produkty z naszej olejarni:

[product id="466, 18, 426, 170, 354, 366"]

693 222 687
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium