📦 Darmowa dostawa z DPD Pickup w dniach 22-24.07 📦
0
Twój koszyk
Do darmowej dostawy pozostało: freeshipping_textAfterPrice

Twój koszyk jest pusty

WYBIERZ SWÓJ PIERWSZY PRODUKT

Kod rabatowy podasz w kolejnym kroku
Wartość zamówienia 0,00 zł Kontynuuj zakupy
13-11-2023  |  Paulina Górska

Wszystko, co musisz wiedzieć o kwasach omega-3 dla dzieci

Dużo mówi się o tym, że kwasy omega-3 dla dzieci to sposób na dobrą odporność. Jednak czy na tym kończy się lista ich zalet? Nie! Sprawdź, co jeszcze warto o nich wiedzieć!

Spis treści:

  1. Dlaczego kwasy omega-3 są ważne dla dzieci?
  2. Suplementacja kwasów omega-3 dla dzieci
  3. Objawy niedoboru kwasów omega-3 u dzieci
  4. Kwasy omega 3 dla dzieci nadpobudliwych
  5. Suplementy omega-3 dla dzieci - rodzaje i formy
  6. Dawki i bezpieczeństwo stosowania kwasów omega-3 u dzieci
  7. Omega 3 dla dzieci - kluczowy składnik dla zdrowia i rozwoju

Dlaczego kwasy omega-3 są ważne dla dzieci?

Kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA) należą do rodziny kwasów omega-3. Odgrywają ważną rolę w profilaktyce i leczeniu różnych chorób (m.in. miażdżycy). Co nie oznacza, że są istotne wyłącznie dla osoby dorosłej. Potrzebuje ich również organizm dziecka, który znajduje się w fazie intensywnego rozwoju i wzrostu. 

Wpływ kwasów omega-3 na rozwój dziecka

Nie bez powodu suplementacja kwasów omega-3 jest zalecana kobietom w ciąży. Mają one korzystny wpływ nie tylko na zdrowie mamy, ale i rozwijającego się w jej łonie dziecka. 

Między 7. miesiącem życia płodowego a 1. rokiem życia rozwój mózgu dziecka jest najintensywniejszy. Kwasy DHA i EPA są jednymi z głównych elementów budulcowych mózgu. Mają duże znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju, dlatego nie może zabraknąć ich w diecie kobiety w ciąży i dzieckaKwasy omega-3 dla dzieci wspomagają również rozwój funkcji poznawczych. Mają korzystny wpływ na pamięć. Co więcej, zaobserwowano, że ich odpowiednia podaż może przełożyć się na IQ dziecka [1]. 

Warto wspomnieć również o tym, że odpowiednia dawka omega-3 dla dzieci ma duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju siatkówki oka. 

Korzyści dla zdrowia i odporności dzieci

Kwasy omega-3 dla dziecka nie tylko wspomagają prawidłowy rozwój układu nerwowego i siatkówki oka. Są ważne również ze względu na to, że:

  • mają korzystny wpływ na odporność dziecka (usprawniają funkcjonowanie układu odpornościowego, działają przeciwzapalnie i antywirusowo);
  • wykazują zdolność do łagodzenia stanu zapalnego – jest to ważne nie tylko w przypadku infekcji, ale i chorób, którym towarzyszy stan zapalny (m.in. astmy);
  • działają przeciwalergicznie;
  • mogą łagodzić objawy ADHD;
  • zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2 w wieku późniejszym;
  • mają korzystny wpływ na skórę i wspomagają leczenie chorób dermatologicznych;

Najważniejsze źródła omega-3 dla dzieci

Kwasy omega-3 mogą być dostarczane wraz z dietą i suplementami diety. Zacznijmy od pierwszego źródła, czyli żywności. W jakich produktach znajdują się największe ilości tych składników? 

Żywność bogata w kwasy omega-3 dla dzieci

Dobrym źródłem kwasu ALAprodukty roślinne np.:

Organizm przekształca kwas ALA do kwasów DHA i EPA. Jednak jest to mało efektywny proces, który nie zaspokaja potrzeb organizmu. W związku z tym należy podawać dziecku również produkty będące źródłem kwasów DHA i EPA (np. łososia, makrelę, sardynki).

Suplementacja kwasów omega-3 dla dzieci

Omega-3 dla dzieci mogą być dostarczane również pod postacią suplementów diety. 

Dlaczego dzieci potrzebują suplementów z Omega?

Kwas ALA jest przekształcany do kwasów DHA i EPA, ale to nie wystarczy. Jeśli dziecko ma alergię na ryby lub odmawia ich jedzenia pojawia się problem z pokryciem zapotrzebowania na kwasy DHA i EPA. W takiej sytuacji konieczne jest wdrożenie suplementacji. 

Podawanie tranu omega-3 dla dzieci (lub innych suplementów z omega-3) warto rozważyć również w przypadku osłabienia odporności, występowania chorób o podłożu zapalnym czy ADHD. Kwasy omega-3 wzmacniają układ odpornościowy dziecka, pomagają złagodzić stan zapalny i objawy ADHD. 

Objawy niedoboru kwasów omega-3 u dzieci

Jaki wpływ na młody organizm ma niedobór kwasów omega-3? Jak go w porę rozpoznać?

Wpływ niedoboru na zdrowie dziecka

Kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania wielu narządów i układów.

Ich niedobór może prowadzić do:

  • nieprawidłowego rozwoju mózgu i siatkówki oka,
  • pogorszenia pamięci i koncentracji,
  • spadku odporności,
  • nasilenia objawów chorób o podłożu zapalnym czy ADHD,
  • pogorszenia stanu skóry,
  • większego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, alergii i cukrzycy typu 2 w wieku późniejszym.

Jak rozpoznać niedobór?

Niedobór omega-3 u niemowląt może objawiać się zahamowaniem wzrostu, a także pojawieniem się zapalenia skóry.

Z kolei u starszych dzieci daje objawy w postaci trudności z pamięcią i utrzymaniem uwagi, gorszej odporności czy zaburzeń ostrości wzroku.

Niedobór kwasów omega-3 dla dzieci nie zawsze jest widoczny od razu. Niektóre skutki pojawiają się dopiero po latach. Chodzi tu o większe ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych i alergii. 

Kwasy omega 3 dla dzieci nadpobudliwych

Coraz częściej mówi się o tym, że kwasy omega-3 dla dzieci nadpobudliwych czy z autyzmem to dobry wybór. Dlaczego?

Kwasy omega 3 dla dzieci z adhd

Badacze zaobserwowali, że dzieci z ADHD mają niższy poziom kwasów DHA i EPA w organizmie, a także zaburzony stosunek kwasów omega-6 do omega-3. Czy ma to jakieś znaczenie? Okazuje się, że tak.

Według badania opublikowanego na łamach czasopisma naukowego European Psychiatry kwasy omega-3 mogą łagodzić objawy ADHD. Szczególnie u dzieci bardzo impulsywnych, które są niestabilne poznawczo i emocjonalnie [2]. 

Kwasy omega 3 dla dzieci z autyzmem

Pojawiają się również informacje o tym, że kwasy omega-3 mogą być pomocne w przypadku autyzmu.

Wyniki jednego z badań na temat znaczenia kwasów omega-3 dla dzieci z autyzmem ukazały się w 2021 roku. Wzięło w nim udział 54 dzieci, które podzielono na 2 grupy. Jednej podawano 1 g kwasów omega-3 dziennie, a drugiej placebo. Wyniki pokazały, że po tym czasie w grupie suplementującej omega-3 doszło do poprawy zdolności do komunikacji społecznej. Poza tym dzieci z tej grupy nie wykonywały już tak często powtarzalnych seryjnie czynności (np. tych samych ruchów ręką, ciągłego włączania i wyłączania światła) [2].

Suplementy omega-3 dla dzieci - rodzaje i formy

Jakie kwasy omega-3 dla dzieci wybrać? Są różne opcje: oleje roślinne omega-3, 6, 9 oraz olej z alg i tran. Czym charakteryzują się poszczególne produkty? 

Oleje roślinne omega-3, 6, 9

Dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu ważne jest nie tylko dostarczenie odpowiednich ilości kwasów omega-3. Nie mniej istotna jest równowaga pomiędzy kwasami omega-6 i omega-3, a także zaspokojenie zapotrzebowania na kwas oleinowy (należący do rodziny kwasów omega-9).

Jak to wszystko połączyć? Wśród produktów Olini znajdziesz Olej dla Uczniów, który zawiera aż 4 oleje roślinne: lniany, z orzechów włoskich i laskowych oraz oliwę z oliwek. Dzięki takiemu połączeniu wzbogaca dietę Twojej pociechy we wszystkie ważne kwasy tłuszczowe – zarówno jednonienasycone, jak i wielonienasycone. 

Tran z omega-3

Wśród produktów Olini znajdziesz również tran omega-3 dla dzieci. To olej pozyskiwany ze świeżych wątróbek dorsza, który jest bogatym źródłem kwasów DHA i EPA, a także witaminy D. 

Olej z alg z omega

Innym sposobem na uzupełnienie diety dziecka w kwasy omega-3 jest podawanie oleju z alg. W ofercie Olini dostępny jest olej z alg, pozyskiwany z mikroalg Schizochytrium sp. Są to mikroskopijne, jednokomórkowe algi znane ze swojej naturalnej zdolności do produkowania dużych ilości kwasu DHA. 

Dawki i bezpieczeństwo stosowania kwasów omega-3 u dzieci

Jaka dawka omega-3 dla dzieci jest zalecana? O czym jeszcze warto pamiętać podając dziecku suplementy z kwasami omega-3? 

Zalecane dawki Omega 3 dla dzieci w różnym wieku

Zgodnie z normami żywienia wystarczające spożycie kwasu DHA dla dzieci między 7. a 24. miesiącem życia to 100 mg na dobę.

Z kolei dla dzieci od 2 do 8 lat wynosi ono 250 mg dziennie [4]. 

Wskazówki dotyczące bezpiecznego stosowania

Kwestię suplementacji omega-3 najlepiej skonsultować z lekarzem pediatrą. Zalecana dawka zależy nie tylko wieku dziecka. Znaczenie ma tutaj ilość kwasów omega-3 przyjmowanych z innych źródeł oraz indywidualne potrzeby organizmu.  Nie należy przekraczać zalecanej dawki. Nadmiar kwasów omega-3 może powodować bóle głowy lub dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Omega 3 dla dzieci - kluczowy składnik dla zdrowia i rozwoju

Kwasy omega-3 dla dzieci są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania młodego organizmu. Ich niedobór prowadzi m.in. do spadku odporności, pogorszenia pamięci i koncentracji, nasilenia stanu zapalnego czy zaostrzenia objawów niektórych chorób. Poza tym może odbić się negatywnie na zdrowiu dziecka w przyszłości. 

Jednym słowem kwasy omega-3 to składniki, których nie powinno zabraknąć w diecie Twojej pociechy!

Źródła:

  1. Gale, Catharine R et al. “Oily fish intake during pregnancy--association with lower hyperactivity but not with higher full-scale IQ in offspring.” Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines vol. 49,10 (2008): 1061-8. 
  2. Manor, I et al. “The effect of phosphatidylserine containing Omega3 fatty-acids on attention-deficit hyperactivity disorder symptoms in children: a double-blind placebo-controlled trial, followed by an open-label extension.” European psychiatry : the journal of the Association of European Psychiatrists vol. 27,5 (2012): 335-42. 
  3. Doaei, Saeid et al. “The effect of omega-3 fatty acids supplementation on social and behavioral disorders of children with autism: a randomized clinical trial.” “Wpływ suplementacji kwasów tłuszczowych omega-3 na zaburzenia społeczne i behawioralne u dzieci z autyzmem: badanie kliniczne z randomizacją.” Pediatric endocrinology, diabetes, and metabolism vol. 27,1 (2021): 12-18.
  4. Jarosz, Mirosław, et al. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Vol. 83. Warsaw, Poland: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, 2020.
  5. McNamara, Robert K et al. “Docosahexaenoic acid supplementation increases prefrontal cortex activation during sustained attention in healthy boys: a placebo-controlled, dose-ranging, functional magnetic resonance imaging study.” The American journal of clinical nutrition vol. 91,4 (2010): 1060-7. 
  6. Gutiérrez S, Svahn SL, Johansson ME. Effects of Omega-3 Fatty Acids on Immune Cells. Int J Mol Sci. 2019;20(20):5028. Published 2019 Oct 11.
Autorka:

Dietetyk Paulina Górska
Absolwentka kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (studia I stopnia) i Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu (studia II stopnia). Doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Pasjonatka zdrowego stylu życia, autorka publikacji na temat zdrowego odżywiania, suplementacji i ziołolecznictwa. Właścicielka poradni dietetycznej Kobieca Strona Dietetyki (www.kobiecastronadietetyki.pl).

Produkty z naszej olejarni:

[product id="466, 18, 426, 170, 354, 366"]

693 222 687
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium