Tłoczony zawsze na świeżo
Bezpieczna dostawa od 9,90 zł
Darmowa dostawa od 49 zł

Ostatni raz tego lata! Darmowa dostawa dla zamówień za min. 49 zł.

Szukaj

16.06.2021

Czy olej sezamowy nadaje się do smażenia potraw?

Paradoks wielu zdrowych tłuszczy polega na tym, że podczas smażenia lub pieczenia tracą swoje właściwości i szybko utleniają się, co powoduje wytrącanie szkodliwych substancji i stratę właściwości. Gdy zastosowanie oleju budzi wątpliwości, zawsze warto upewnić się, czy nadaje się on do obróbki w wysokiej temperaturze.
W tym kontekście na internetowych forach i portalach kulinarnych często pada pytanie o olej sezamowy do smażenia. W niektórych przepisach kuchni chińskiej używany jest on do smażenia kurczaka, warzyw, ryżu czy makaronu. Jednak większość źródeł podaje, że olej sezamowy należy stosować wyłącznie do potraw na zimno, ewentualnie do doprawiania gotowych dań ciepłych.

Spis treści:

  1. Czy można smażyć na oleju sezamowym?
  2. A co z olejem sezamowym, który często gości w kuchni azjatyckiej?
  3. Dlaczego należy ograniczyć smażenie potraw?
  4. Właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne oleju sezamowego

Czy można smażyć na oleju sezamowym?

Do smażenia nadają się tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia, składające się głównie z kwasów jednonienasyconych i nasyconych. Biorąc pod uwagę te wymagania, najlepiej smażyć na oliwie z oliwek, oleju kokosowym, oleju arachidowym, rafinowanym oleju rzepakowym, czy maśle klarowanym.




A co z olejem sezamowym, który często gości w kuchni azjatyckiej?

Otóż 45% jego zawartości stanowi kwas linolowy, czyli przedstawiciel kwasów tłuszczowych wielonienasyconych z grupy omega-6. Tymczasem kwasy te – choć zdrowe i korzystne dla organizmu – są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę i szybko ulegają utlenieniu. Resztę składu stanowią: jednonienasycony kwas oleinowy (ok. 40%) oraz kwasy nasycone, które są trwalsze i bardziej odporne na obróbkę termiczną.

Jeśli przepis przewiduje zastosowanie oleju sezamowego w obróbce termicznej, możesz krótko obsmażyć składniki potrawy (warzywa, makaron, ryż) w woku na małym ogniu. Tłuszcz ten jednak z pewnością nie nadaje się do długotrwałego i głębokiego smażenia. Natomiast bez przeszkód możesz używać nierafinowanego oleju sezamowego do skrapiania gotowych dań (np. krewetek czy wołowiny na ostro), sporządzania marynat do mięs (wołowiny, kurczaka, wieprzowiny) czy doprawiania ciepłych zup azjatyckich.

Świeżo tłoczony olej sezamowy ZOBACZ W SKLEPIE

Dlaczego należy ograniczyć smażenie potraw?

Przy okazji przypominamy, że smażenie to jedna z najmniej zdrowych metod obróbki termicznej żywności. Wysoka temperatura powoduje utlenianie tłuszczu, co z kolei prowadzi do rozpadu tłuszczu na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe. Dymienie potrawy i swąd spalenizny to oznaka postępującej degradacji tłuszczu, czego następstwem jest powstanie szkodliwych związków, w tym rakotwórczych akroleiny i akryloamidu. Ponadto smażenie odbiera potrawom wartościowe składniki odżywcze, niszczy witaminy i wrażliwe na temperaturę nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dla osób odchudzających się duże znaczenie ma fakt, że podczas smażenia danie nasiąka tłuszczem, przez co staje się bardziej kaloryczne i ciężkostrawne. Niemniej, spróbuj zrobić niedzielny obiad bez kotleta w chrupiącej panierce, a cała rodzina głośno zaprotestuje. Możesz jednak ograniczyć szkodliwy wpływ obróbki termicznej, stosując odpowiedni tłuszcz – np. oleje nierafinowane, które wymieniliśmy w poprzednim akapicie.

Właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne oleju sezamowego

Olej sezamowy do smażenia nie jest zalecany, ale ma mnóstwo imponujących zalet. Kto by pomyślał, że maleńkie ziarna sezamu są obfitym źródłem dobroczynnego tłuszczu, który wspomaga zdrowie i sprzyja urodzie? Jednak badania wyraźnie sugerują, że zawarte w oleju sezamowym związki hamują rozwój nowotworów – w tym białaczki limfatycznej, czerniaka, raka piersi i raka prostaty.

Ponadto olej sezamowy jest bogatym źródłem steroli roślinnych, które zapobiegają wchłanianiu cholesterolu i tym samym dbają o sprawne funkcjonowanie układu krążenia. Wykazano również, że olej tłoczony z ziaren sezamu wykazuje właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne. Według niektórych badań olej sezamowy skutecznie wspiera leczenie cukrzycy typu II, nadciśnienia oraz chorób neurodegeneracyjnych (pląsawicy Huntingtona i choroby Alzheimera). Za wiele prozdrowotnych właściwości oleju z ziaren sezamu odpowiada silny antyoksydant – sezamol.

To nie koniec dobrych wiadomości. W medycynie ajurwedyjskiej olej sezamowy jest cenionym kosmetykiem o wyjątkowo wszechstronnym działaniu. Stosowany na skórę działaj niczym krem z filtrem przeciwsłonecznym, spowalnia starzenie, pomaga zwalczyć infekcje skórne, zapewnia gładkie ciało, dogłębnie nawilża i zwalcza trądzik. Hinduski używają go również do zewnętrznej pielęgnacji włosów, gdyż spowalnia siwienie, zwalcza łupież, chroni przed szkodliwym działaniem słońca i przywraca zdrowy blask zniszczonym kosmykom.

Autorka:

Agnieszka Maciejowska Od lat związana ze zdrową żywnością. W Olini.pl odpowiada za testowanie produktów i edukację.

Rodzinna olejarnia Olini.pl

Dzielimy się tutaj naszą wiedzą i doświadczeniem, które zdobywamy prowadząc małą rodzinną olejarnię Olini.pl w której codziennie tłoczymy dla Was świeże, 100% naturalne i nierafinowane oleje.

Znajdziesz tutaj wiele praktycznych informacji i porad o właściwościach i zastosowaniu oleju kokosowego, lnianego, z czarnuszki i innych.

Produkty z artykułu z naszej olejarni:

Sprawdź inne naturalne produkty:

Coś Cie nurtuje?

Sprawdź FAQ

Potrzebujesz odpowiedzi na już?

Zadzwoń: 732 080 803

Wolisz napisać?

Napisz: sklep@olini.pl

Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Wybierz pierwszy produkt
Korzystasz z darmowej dostawy!

Do darmowej dostawy brakuje jeszcze: 49 zł

0.00zł

Dodaj produkty do koszyka i uzyskaj darmową dostawę!

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj