Po czym poznać, że dziecko ma problem z koncentracją? Jak pomóc mu lepiej skupiać uwagę w domu i w szkole? Jeśli obserwujesz u dziecka brak chęci i zmęczenie nauką, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Sięgamy w nim po sprawdzone źródła informacji, by krótko i rzeczowo wyjaśnić skąd może wynikać brak skupienia u dziecka. Podpowiadamy też jak poprawić koncentrację u najmłodszych.
Spis treści:
- Czym jest koncentracja uwagi u dziecka?
- Dlaczego lekcja trwa 45 minut?
- Ile trwa skupienie uwagi u dzieci?
- Przerwy są tak samo ważne jak lekcje
- Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci - jak wspierać?
- Dobre praktyki a brak koncentracji u dziecka
- Rodzinne zasady korzystania z ekranów
- Sen a koncentracja u dzieci
- Ile godzin snu potrzebują dzieci w danym przedziale wiekowym?
- Koncentracja a problemy z odpornością
- Zdrowa dieta na koncentrację u dzieci
- Ciało, a problemy ze skupieniem
- Nie zawsze chodzi o mózg - zaburzenia koncentracji u dzieci
Czym jest koncentracja uwagi u dziecka?
Termin koncentracja uwagi odnosi się do okresu czasu, który dziecko potrafi spędzić na zadaniu bez rozpraszania się. Czas skupienia uwagi wydłuża się wraz z wiekiem, pozwalając mózgowi na naukę i organizację nowych danych.
Posiadanie długiego czasu skupienia uwagi to rzecz, nad którą można z dzieckiem pracować - i w tym artykule poznasz rozsądne, sprawdzone metody wspierania koncentracji u dzieci w wieku szkolnym.
Dlaczego lekcja trwa 45 minut?
45 minutowe lekcje w Polsce to spadek po pruskim systemie edukacji, którego historia sięga jeszcze XIX w. Lekcje trwały 45 minut, ponieważ u osób dorosłych zaobserwowano większą efektywność i skupienie na powierzonych zadaniach właśnie w tym okresie czasu.
Współcześnie wiemy o możliwościach dziecięcego mózgu znacznie więcej. Jedną z najbardziej znanych, amerykańskich ekspertek od dziecięcego mózgu była dr Helen J. Neville. Brak skupienia u dzieci badała stosując techniki psychofizyczne, elektrofizjologiczne i rezonans magnetyczny. To na podstawie zebranych przez nią materiałów powstała tabelka prezentująca długość czasu skupienia, której można wymagać od dzieci na konkretnych etapach życia.
Ile trwa skupienie uwagi u dzieci?
Dziecko 2-3 lata: 4-6 minut
Dziecko 4-5 lat: 8-12 minut
Dziecko 6-7 lat: 12-18 minut
Dziecko 8-9 lat: 16-24 minut
Dziecko 10-11 lat: 20-30 minut
Dziecko 12-13 lat: 24-36 minut
Dziecko 14-15 lat: 28-42 minut
Dziecko 16-18 lat: 32-48 minut
Przerwy są tak samo ważne jak lekcje
Jakie wnioski z powyższych danych możemy wyciągnąć jako rodzice bądź nauczyciele? Brak koncentracji u dziecka 7-letniego nie zawsze jest problemem. Rozproszenie po ok. 20 minutach będzie stanowiło normę dla wieku. Podobnie jak brak koncentracji u dziecka 10 lat po około 30 minutach lekcji.
Warto zwrócić uwagę na możliwości naszych podopiecznych. Dopiero w szkole średniej dzieci potrafią skupić się przez większość lekcji. We wcześniejszych latach 45-minutowe cykle wymagają przerywników. Dobrym pomysłem jest podzielenie zajęć na 2 cykle po 15 minut z przerwą na zabawę ruchową czy elementy gimnastyki. Odrabianie prac domowych także powinno odbywać się w 15-minutowych cyklach.
Dlatego należy pamiętać, że tak jak warto obserwować dziecko i reagować w odpowiednim momencie, tak stwierdzenie braku koncentracji u dziecka czasem może okazać się pochopnym wnioskiem.
Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci - jak wspierać?
Rozwój dziecka jest procesem świetnie przemyślanym przez naturę. U zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci, zwykle wszystkie umiejętności przychodzą w odpowiednim czasie. Naszą rolą, jako opiekunów dzieci jest obserwować. Wychwycić zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci takiej jak ADHD, wyłapać, które czynniki mogą zakłócać możliwość skupienia. Czasem niewielka zmiana nawyków, czy rodzinnej rutyny (np. kładzenie się spać o godzinę wcześniej), może przynieść dużą poprawę skupienia u dziecka.
Dobre praktyki a brak koncentracji u dziecka
- ograniczenie elektroniki
- odpowiednia ilość snu
- zdrowa dieta
- wspomaganie odporności
- aktywność fizyczna
Rodzinne zasady korzystania z ekranów
W XXI wieku nie sposób wychowywać dziecko bez elektroniki. Posługujemy się nią każdego dnia, by ułatwiać sobie życie, uzyskiwać dostęp do wiedzy i rozrywki. Dzieci mogą uczyć się mądrego i rozsądnego korzystania z telefonów, komputerów i tabletów. Przydatny będzie rodzinny system zasad mądrego korzystania z elektroniki, obejmujący limity czasowe oraz sposób wykorzystania ekranu do zabawy i nauki.
“Dobrze zaprojektowane aplikacje i programy telewizyjne jak na przykład Ulica Sezamkowa, mogą przyczynić się do poprawy zdolności kognitywnych, językowych i socjalnych u dzieci, mogą także przekazywać istotne informacje na temat, chociażby zdrowych nawyków.”
Mataja.pl
Ile czasu może spędzać dziecko przed ekranem?
Tworząc rodzinne zasady korzystania z ekranów, możemy wspierać się propozycjami, które przygotowała Amerykańska Akademia Pediatryczna:
- Maksymalnie jedna godzina ekspozycji na media cyfrowe dziennie dla dzieci do 10 roku życia
- Nastolatki mogą korzystać z urządzeń cyfrowych dwie godziny dziennie.
- Żadnej elektroniki przy posiłkach.
- Zero elektroniki w sypialni i 1 h przed snem.
- Zero ekranów dla dzieci poniżej 2 roku życia.
- Dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z elektroniki tylko w obecności rodzica.
Sen a koncentracja u dzieci
Kluczowym czynnikiem dla dobrej koncentracji u dzieci jest dobry sen. Przez słowo dobry rozumiemy sen wystarczająco długi i nieprzerwany, zapewniający dziecku regenerację organizmu i odnowienie energii. Problemy ze snem bywają powiązane z nadmiarem bodźców w ciągu dnia, w tym także z nadmierną ekspozycją na ekrany i media elektroniczne.
"Migoczące niebieskie światło ekranu pobudza w naszym mózgu szyszynkę, która w wyniku tego produkuje zbyt mało melatoniny, niezbędnej do prawidłowego cyklu snu i czuwania. Krótko mówiąc: mózg stymulowany wieczorem światłem tabletu czy telefonu nie potrafi wejść w swój cykl snu."
Ilona Kotlewska-Waś
Neurobiolożka i neuropsycholożka, Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Ile godzin snu potrzebują dzieci w danym przedziale wiekowym?
American Academy of Sleep Medicine to stowarzyszeniem zawodowe osób zajmujących się zaburzeniami snu i rytmu okołodobowego. Organizacja bada sen od prawie 50 lat i akredytuje ośrodki medycyny snu w Stanach Zjednoczonych. W 2021 roku AAoSM przygotowało najnowsze wytyczne dotyczące zapotrzebowania na sen u dzieci, określone przez lekarzy specjalizujących się w medycynie snu:
- ile powinno spać dziecko w wieku 4-12 miesięcy?
12-16 godzin
- Ile powinno spać roczne dziecko i dwulatek
11-14 godzin
- ile powinno spać dziecko 3-letnie, 4-letnie, 5-letnie
10-13 godzin
- ile powinno spać dziecko w wieku 6-12 lat
9-12 godzin
- Ile powinno spać dziecko w wieku 13-18 lat
8-10 godzin
W czas snu wliczają się także drzemki w ciągu dnia. Najlepiej, jeśli pora zasypiania jest zwykle taka sama i możliwe jest zachowanie regularnych odstępów.
Koncentracja a problemy z odpornością
Problemy z odpornością mogą sprawić, że organizm będzie zmęczony i skupiony na odnawianiu własnych zasobów. To także jedna z przyczyn, dla których pojawiają się problemy ze skupieniem u dziecka. Ciągłe zmęczenie i osłabienie odbierają chęć do nauki i aktywności. W ten sposób częste chorowanie może odbijać się na koncentracji u dzieci. To problem, któremu można zapobiegać, stosując olej z czarnuszki. Olej z czarnuszki Olini wyróżnia się oznaczonym w laboratorium, wysokim poziomem tymochinonu. To właśnie ten składnik odpowiada za przeciwzapalne i immunomodulujące działanie oleju z czarnuszki. Codzienny szocik z czarnuszki to sposób wielu rodziców na zdrowie przez cały rok szkolny.
Zdrowa dieta na koncentrację u dzieci
Zdrowa dieta, bogata w cenne dla mózgu składniki to kolejna rzecz, której warto poświęcić uwagę. Nie ważne czy chodzi o brak koncentracji u dziecka 11 lat, czy problemy ze snem u 2-latka. Dieta to podstawa. Dzielimy się z Wami naszą listą produktów, które dostarczają mózgowi niezbędnych do prawidłowej pracy składników:
- Miedź — masło z nerkowców i migdały
- Cynk — orzechy ziemne, nerkowce, migdały
- Żelazo — masła orzechowe, kakaowe Czekolini
- Magnez — siemię lniane, olej lniany, orzechy ziemne, nerkowce, migdały
- Witamina C — zakwas z buraka, sok z rokitnika
- Przeciwutleniacze — zakwas z buraka z imbirem i cytryną, sok z jagody kamczackiej, sok z malin, oleje z orzechów.
- Kwasy omega-3 — oleje roślinne, w tym Olej dla uczniów Olini. Świetny podczas nauki, ale przyda się dla całej rodziny. Może pomóc w problemach ze skupieniem i nauką, wspierać ogólne funkcje mózgu (np. pamięć), łagodzić obniżenia nastroju (stany depresyjne), a także utrzymania prawidłowej masy ciała oraz zahamowania wzrostu insulinowrażliwości. Skład oleju dla ucznia to połączenie oleju lnianego, oleju z orzechów włoskich, oleju z orzechów laskowych i oliwy z oliwek.
Ciało, a problemy ze skupieniem
Na pracę mózgu wpływają również sygnały z ciała oraz poziom jego aktywności. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała szczegółowe zalecenia dotyczące poziomu aktywności ruchowej rekomendowanej dla dzieci w różnym wieku. Trzymanie się tych wytycznych wspiera zdrowie, dobry sen i koncentrację.
Ile ruchu powinno mieć dziecko?
- Do 1 roku życia: 30 minut ruchu dziennie, rozumianego jako zabawy na podłodze.
- 1-2 lata: 180 minut na dobę w różnych formach i o różnej intensywności.
- 3-4 lata: 180 minut na dobę, w tym przynajmniej 60 minut intensywnych aktywności.
Do 4 roku życia Dziecko nie powinno być unieruchamiane w wózku, nosidle, chuście czy foteliku samochodowym na czas dłuższy niż 1 godzina. Do 4 roku życia unikamy też zabaw wymagających siedzenia.
- 5-17 lat: 60 minut dziennie umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej, najlepiej przez cały tydzień, minimum 3 razy w tygodniu: bieganie, skakanie, jazda na rowerze — najlepiej to, co sprawia dziecku radość. Ćwiczenia aerobowe o dużej intensywności wzmacniające mięśnie i kości.
Nie zawsze chodzi o mózg - zaburzenia koncentracji u dzieci
Brak koncentracji u dzieci to nie zawsze kwestia pracy mózgu. Posiadane przez dziecko wady postawy lub zaburzenia integracji sensorycznej także mają wpływ na koncentrację! Dziecku ze skoliozą będzie trudniej wysiedzieć w ławce, zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się zbyt mocnym lub za słabym chwytem pisarskim, a także ogólnym rozdrażnieniem czy potrzebą ciągłego wstawania i ruchu. To problemy, które możecie rozwiązać np. zajęcia z gimnastyki korekcyjnej i sensorycznej. Te zorganizowane lub domowe, wykonywane po konsultacji ze specjalistą.
Źródła:
- Christina M. Karns, Elif Isbell, Ryan J. Giuliano, Helen J. Neville, Auditory attention in childhood and adolescence: An event-related potential study of spatial selective attention to one of two simultaneous stories, Developmental Cognitive Neuroscience, Volume 13, 2015, Pages 53-67,ISSN 1878-9293
- Lisa D. Sanders, Courtney Stevens, Donna Coch, Helen J. Neville, Selective auditory attention in 3- to 5-year-old children: An event-related potential study, Neuropsychologia, Volume 44, Issue 11, 2006, Pages 2126-2138, ISSN 0028-3932