0
Twój koszyk
Do darmowej dostawy pozostało: 199,00 zł freeshipping_textAfterPrice

Twój koszyk jest pusty

WYBIERZ SWÓJ PIERWSZY PRODUKT

Kod rabatowy podasz w kolejnym kroku
Wartość zamówienia 0,00 zł Kontynuuj zakupy
20-01-2022  |  Paulina

Zdrowe oleje dla dzieci. Które wybrać?

0
Każdy rodzic chce, by jego dziecko zdrowo się rozwijało. Dba o to prawidłowa dieta – najpierw bogate w cenne właściwości mleko mamy, a później coraz większy wachlarz przyjmowanych smakołyków. Warto pamiętać, by dostarczały one maluchowi wszystkich niezbędnych, bogatych w witaminy składników. Dostarczamy witaminę A, B, C czy D, jednak ta jedna – a rozwijająca mózg, odporność czy wzrok – niekiedy idzie w odstawkę. Witamina F, bo to o niej właśnie mowa, to nic innego niż nienasycone kwasy tłuszczowe, które wypełniają najzdrowsze oleje dla dzieci. Które wybrać, by zadbać o odpowiednią dietę malucha?

Spis treści:

  1. Właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych
  2. Czy wszystkie tłuszcze są zdrowe?
  3. Jaki olej dla dziecka wybrać?
  4. Olej rzepakowy dla dzieci
  5. Oliwa z oliwek dla małych smakoszy
  6. Olej słonecznikowy dla dzieci
  7. Olej lniany dla niemowlaka
  8. Jak wprowadzać oleje do diety dziecka?

Właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych

Zanim przejdziemy do najsmaczniejszej części, czyli wyboru najlepszych olejów dla dzieci, warto przyjrzeć się samym kwasom tłuszczowym, które tak naprawdę są odpowiedzialne za ich życiodajną moc. 

Niestety, część opiekunów ciągle unika tłuszczów jak ognia w obawie przed nadwagą swoich pociech – a to one są przecież niezbędnym źródłem energii umożliwiającym prawidłowy rozwój organizmu i utrzymania funkcji życiowych.

Czym właściwie są nienasycone kwasy tłuszczowe? To związki, które muszą być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem – nie mamy możliwości ich syntetyzowania. 

Z pewnością znasz już niektóre z nich: reprezentantami wielonienasyconych kwasów tłuszczowych są między innymi kwasy omega-3 czy omega-6. Ich życiodajna moc jest powszechnie znana!

Najlepsze oleje dla niemowląt zawierają taką dawkę nienasyconych kwasów tłuszczowych, która zadba o ich prawidłowy rozwój. Za co jeszcze odpowiedzialne są tłuszcze?

  • Wszystkie tłuszcze rozpuszczają zawarte w pożywieniu witaminy A,D,E czy K, dzięki czemu te lepiej się przyswajają, chroniąc organizm przed rozwojem wielu schorzeń.
  • Są budulcem błon komórkowych oraz hormonów.
  • Dbają o prawidłowy rozwój każdego dziecka. Mają swój udział w kształtowaniu układu nerwowego, wzroku czy mózgu – decydują o podstawowych metabolicznych i funkcjonalnych funkcjach komórek mózgowych.
  • Dostarczają niezbędnego białka i węglowodanów.

Czy wszystkie tłuszcze są zdrowe?

Wielu rodziców wzbrania się przed uzupełnieniem diety maluchów o tłuszcze. Kieruje nimi obawa przed mitem tłuszczu jako czegoś niezdrowego – takiego składnika żywieniowego, którego należy unikać jak ognia. Nic bardziej mylnego! Chociaż faktycznie, przetworzone, rafinowane tłuszcze stanowiące uzupełnienie każdego posiłku nie mają nic wspólnego ze zdrowiem, tak obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie dzieci – i nie tylko – ma kolosalne znaczenie. Są jak witaminy!

Ile tłuszczów powinno znaleźć się w diecie dziecka?

Wiesz już, że odpowiednio zbalansowana dieta dziecka jest niezwykle istotne. Pozostaje jednak pytanie, jakie potrzeby żywieniowe ma Twój maluch? Przede wszystkim należy pamiętać, że dzieci potrzebują tłuszczu więcej niż dorośli. 

  1. W przypadku pociech pomiędzy pierwszym a trzecim rokiem życia zdrowy tłuszcz powinien stanowić około 30-35% dziennego zapotrzebowania na energię.

Co to znaczy? Wystarczy raptem kilka łyżeczek zdrowego tłuszczu dziennie, by dostarczyć jego organizmowi niezbędnych składników.

  1. 2. W przypadku dzieci pomiędzy szóstym a dwunastym miesiącem życia sprawa wygląda nieco inaczej – podczas stopniowego rozszerzania diety wystarczy dołożenie kilku kropli oleju do kaszek, zup, kremów czy gotowanych warzyw. Stopniowo należy zwiększać dawkę tak, by po 12. miesiącu życia było to już 1-3 łyżeczki. 

Wraz z wiekiem tłuszcze zwierzęce stopniowo powinny zostawać już wypierane przez zdrowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Z badań wynika, że ich niedobór wśród dzieci w wieku do 8 roku życia zwiększa ryzyko zaburzeń rozwoju i funkcjonowania mózgu. 

To nie wszystko – udowodniono, że kwasy tłuszczowe działają w określonych okolicach mózgu odpowiedzialnych za regulację procesów neurotransmisji i mogą nawet mieć wpływ na rozwój emocjonalny i zachowanie.

Jaki olej dla dziecka wybrać?

 Wielonienasycone kwasy tłuszczowe mają niebagatelne znaczenie dla rozwoju każdego dziecka i warto zadbać o ich obecność w diecie maluchów. 

Jakie oleje dla dzieci wybrać? Jaki olej najzdrowszy, a który najsmaczniejszy?

Zanim zaczniemy rozmawiać o konkretnych produktach, warto poznać kilka złotych cech, którymi powinien charakteryzować się każdy olej o prozdrowotnym działaniu. Po czym poznać, że ma się do czynienia z olejami najwyższej jakości?

  • Jest tłoczony na świeżo z ziaren o najwyższej jakości. Nienasycone kwasy tłuszczowe są bardzo ulotne, więc im więcej czasu upłynie od tłoczenia, tym może być ich mniej. To właśnie dla tego Olini olej dla dziecka powstaje tylko na specjalne zamówienie!
  • Jest tłoczony na zimno. Niestety, nieumiejętne tłoczenie ziaren w zbyt wysokiej temperaturze (powyżej 40 stopni Celsjusza) sprawia, że ginie wiele prozdrowotnych związków, pierwotnie zawartych w oleju.
  • Jest nierafinowany. Tak, rafinowanie przedłuża żywotność oleju, jednak jakim kosztem – ten traci wiele swoich cennych wartości.
  • Jest niefiltrowany. Nie daj się zwieść klarowności przemysłowych olejów – ich staranne filtrowanie być według niektórych dodaje im wartości estetycznych, jednak ponownie odziera je z cennych składników odżywczych. Naszym zdaniem najpiękniejsze są te naturalnie mętne!

Znasz już generalne zasady – pora szczegółowo poznać te oleje dla niemowląt i dzieci, których nie można zabraknąć w Twojej kuchni. Które wprost uwielbiamy?

Olej rzepakowy dla dzieci

To niezaprzeczalnie jeden z najzdrowszych rodzajów oleju, co potwierdzają rozliczne badania. 

Według Instytutu Matki i Dziecka oraz Centrum Zdrowia Dziecka olej rzepakowy można podawać nawet sześciomiesięcznym maluchom.

Tłoczony na zimno zawiera w sobie znakomitą przewagę tłuszczów nienasyconych, a w nich – odpowiednią proporcję kwasów omega-3 do omega-6, która wynosi nawet 2:1! To nie wszystko! Jest bogactwem również innych składników: między innymi tokoferoli czy fitosteroli, które są naturalnymi antyoksydantami, niezbędnymi w diecie człowieka.

Skąd nasza pewność? Oleje z naszej olejarni zostały szczegółowo przebadane przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi, a wynik analiz jest bardziej niż zadowalający – okazało się, że zawierają one ponadprzeciętną ilość korzystnych związków. To dla nas wielkie wyróżnienie, którym należy się dzielić!

Badania te podkreśliły również rolę mieszanki zawierającej zdrowy olej rzepakowy dla dzieci we wspomaganiu wzrostu niemowlęcia. Jak go przemycić do codziennej diety? Idealnie sprawdza się do ziemniaków, warzyw czy maczania chlebka. Jest pyszny i neutralny w smaku. Specjaliści ds. żywienia radzą, aby stosować olej rzepakowy w codziennej diecie. Wystarczy dodawać do potraw 1-2 łyżeczki oleju rzepakowego dziennie, aby maluszek otrzymał wystarczającą ilość NNKT.

Wraz z porcją energii i dobroczynnych kwasów tłuszczowych, olej rzepakowy pomoże organizmowi dziecka przyswoić również dużą dawkę witaminy A (550 mcg beta-karotenu na 100 g oleju). Do niedoborów witaminy A często dochodzi w okresie intensywnego rozwoju a jej brak prowadzi do zaburzeń widzenia, zwiększenia podatności na infekcje, zahamowania wzrostu czy anemii. Zalecana dawka dla dzieci od 1 do 3 roku życia wynosi 300 mcg, natomiast w przypadku dzieci w wieku 9-13 lat, dzienne zapotrzebowanie wzrasta dwukrotnie. Należy zatem bacznie przyjrzeć się codziennemu jadłospisowi swojej pociechy. Olej rzepakowy spożywany np. z surówką z marchwi, pomoże zatem dostarczyć młodemu organizmowi solidną porcję witaminy A.

Oliwa z oliwek dla małych smakoszy

Pyszna, świeża oliwa z oliwek charakteryzuje się wyrazistym smakiem. Warto jak najwcześniej przemycać ją do diety malucha (szczególnie polecamy słodką oliwę chorwacką). Od reszty wymienionych tłuszczy odróżnia się tym, że w przeciwieństwie do nich nadaje się do gotowania i pieczenia – wysoka temperatura nie sprawia, że ta traci swoje niezwykłe właściwości. A ma ich sporo – w 85% składa się ze zdrowych tłuszczów!

Ciekawe walory smakowe i dobra proporcja kwasów omega-3 do omega-6 sprawia, że idealnie sprawdza się w codziennej diecie. Warto pamiętać, by wybierać tylko oliwę extra virgin, która nie tylko tłoczona jest na zimno i pochodzi z pierwszego tłoczenia, ale także została wyprodukowana przy użyciu starannie wyselekcjonowanych ziaren.

Olej słonecznikowy dla dzieci

Olej słonecznikowy to niezwykle cenny składnik dziecięcej dietynienasycone kwasy tłuszczowe stanowią nawet 92% jego składu – tutaj jednak prym wiedzie kwas omega-6. Co jeszcze go wyróżnia? Neutralny smak oraz wysoka zawartość witaminy E, która jest silnym antyoksydantem. Nie tylko chroni przed rozwojem astmy, ale także dba o stan skóry i pomaga szybciej poradzić sobie z otarciami czy drobnymi rankami.

To nie wszystko! Jest także poważnym źródłem witaminy B, beta-karotenu oraz tryptofanu, wpływającego między innymi na spokojny sen. Z uwagi na jego specyficzny skład niewskazane jest jednak, by ten stanowił główne źródło tłuszczów roślinnych w diecie małych dzieci – dobrze sprawdza się jednak jako zdrowy dodatek do oleju rzepakowego czy oliwy z oliwek.

Olej lniany dla niemowlaka

Nie da się ukryć, że omega-3 dla dzieci jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym. Jest podstawowym budulcem komórek, niezbędnym do pracy mózgu czy regulacji hormonalnej. Olej lniany dla niemowlaka wzmacnia odporność, stanowiąc doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Jego intensywny, orzechowy smak może z początku budzić niepokój nieprzyzwyczajonych kubków smakowych malucha, jednak po jakimś czasie gwarantujemy – sam zacznie domagać się swojego ulubionego oleju.

Sprawdź Olej lniany Olini - właściwości, potwierdzone przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi.

Jak wprowadzać oleje do diety dziecka?

Wiesz już, jak ważna jest rola tłuszczów w diecie Twojego malucha, jednak nie masz pomysłu, jak możesz przemycić je do jego ulubionych posiłków? To proste! Wystarczy kilka kropel do przestudzonej zupy kremu, niewielka łyżeczka do smakowitej kaszki, którą zajada z zapałem czy odrobina podana na gotowane warzywa. Nawet nie zorientuje się, że coś się zmieniło, a Ty będziesz mieć pewność, że dostarczasz mu wszystkiego, czego potrzebuje do prawidłowego rozwoju.

Szukając najlepszych olejów dla dzieci postaw na takie produkty, których jakości możesz być pewien. Takie właśnie znajdziesz w naszej rodzinnej olejarni – dokładamy wszelkich starań, by oleje trafiające na Twój stół powstawały przy użyciu najlepszych, wyselekcjonowanych ziaren i dzięki starannej produkcji. Wszystko po to, by dostarczyć Tobie i Twoim dzieciom tego, co najlepsze skrywa się w naturze. Tylko spróbuj – trudno się w nich nie zakochać!

Autorka:

Paulina Maludy Od niedawna w świecie zdrowej żywności. Fanka kawy specialty i alternatywnych metod parzenia.

Autorka:Paulina Maludy
Od niedawna w świecie zdrowej żywności. Fanka kawy specialty i alternatywnych metod parzenia.

Komentarze do wpisu (0)

Produkty z naszej olejarni:

[product id="466, 18, 426, 170, 354, 366"]

732 080 803
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium